Rabu, 24 Oktober 2012

"TUHAN MENJADI MANUSIA"

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh


 

Benarkah? Bahawa Tuhan telah menjadi manusia? Kita semua yang benar-benar percaya akan kewujudan tuhan tentunya akan menyedari bahawa tuhan itu maha kuasa, maha sempurna, dan maha segala galanya. Dalam Islam Tuhan ... mempunyai 99 Sifat yang agung, yang sering disebut sebagai asmaul husna. Namun tidak dalam kristen, tuhan didalam iman kristen boleh menj

adi apa-apa jika dia mahu, seperti apa yang di sampaikan oleh bapak palupi dalam dakwaannya: 
"TUHAN MENJADI MANUSIA"

"Aku" TUHAN dan "Aku" Manusia

PEMAHAMAN yang sering menjadi berbenturan yang harus dituntaskan dalam MEMAHAMI Yesus Kristus antara Yang ILAHI dan yang berperikemanusiaan.

TUHAN telah menjadi manusia (Yohanes 1:1,14)
Kedua macam unsur ini DIMILIKI oleh Yesus Kristus yang ILAHI dan Yesus yang manusiawi; ==> TIDAK DAPAT DIPISAHKAN namun dapat dibezakan.!

Untuk membezakannya:
PERHATIKAN dan TELAAH baik-baik ya (!!)
KE-AKU-annya YESUS KRISTUS ==> "Aku" yang menunjukkan ketidak-setaraannya dengan ALLAH, dan "Aku" yang menunjukkan ke-Aku-an manusiawiannya.
"Aku tidak dapat berbuat apa-apa dari diri-Ku sendiri" (Yohanes 5:30)

"Bapa lebih besar dari pada Aku" (Yohanes 14:28)

"Allahku, Allahku, mengapa Engkau meninggalkan Aku"

== >> Semua ke-Aku-an Yesus ini adalah menunjukkan ke-Aku-an manusiawinya.

Namun, lain halnya dengan TUNTUTAN dan pernyataan ini yaa:

"Aku dan Bapa itu SATU ADANYA (Yohanes 10:30) Aku-nya disini menunjukan kepada Firman yang Hidup dalam Yesus.
"SESUNGGUHNYA sebelum Abraham jadi, Aku telah ADA". Ke-Aku-an Yesus disini menunjukan KWALITAS Firman yang Hidup di dalam Dia.

"Oleh Dia Allah telah menjadikan alam semesta" (Ibrani 1:2). "Kerana di dalam Dialah telah DICIPTAKAN segala sesuatu yang ada di syurga dan yang ada di bumi" (Kolose 1:16). ==> Istilah kata "DIA" disini memang menunjukkan kepada Yesus Kristus DALAM kwalitasnya Firman Allah, bukan dalam kualiti manusiawi.

Semoga dapat memahaminya yang menunjukan kepada DUA KWALITAS KE-AKU-AN Yesus Kristus ini iaitu:

"Aku DI DALAM Bapa dan Bapa di dalam Aku."

"Aku" yang pertama, menunjukkan ke-Aku-an Yesus dalam ke-ILAHI-annya sebagai Firman. Dan "Aku" yang kedua menunjukkan ke-Aku-an Yesus dalam ke-manusiaannya, iaitu bahawa Allah yang wujudnya Roh itu berkuasa di dalam peribadi Yesus.
Yesus yang nampak, yang manusia itu adalah hanya menjadi alat PERANTARA Allah dalam menjalankan KARYA MAHAKASIHNYA.
Bahagian lahiriyah ini adalah Manusia Hamba Utusan, Nabi Allah sekaligus Manusia PENEBUS.

Untuk MEMAHAMI masalah ini dengan tuntas, mari HAYATI dan pahamilah Ilustrasi ini:

Ada seorang "Jeneral" namanya Sudirman.
Pada suatu ketika Sudirman perintahkan kepada tentera-tenteranya: "Aku perintahkan sekarang kalian pergi ke medan perang". Istilah kata "Aku", yang memerintahkan disini adalah menunjukkan kepada ke-aku-an "jeneral" nya, bukan oknum manusianya. Tetapi kalau bapak Jeneral ini sekali waktu berbicara pada isterinya "tolong bikinkan aku kopi ya". Ke-aku-annya disini jelas menunjukkan ke-aku-an oknum manusiawinya, meskipun pada waktu itu, ia berbicara dengan isterinya berpakaian lengkap dalam pangkat ke'Jendral'annya.


Dengan Ilustrasi permisalan ini, dapatlah dibuktikan dan difahami bahawa antara ke-manusia-an Sudirman dan ke-jeneral-annya memang tidak dapat dipisahkan, namun dapat dibezakan.

Semoga dan berharap ilustrasi ini JELAS bgt dapat difahami bahawa:

* LIHATLAH dengan saksama dan PERHATIKAN baik-baik Yesus dalam pernyataan dan TUNTUTAN KE-AKU-annya.

* Secara utuh, bahawa yang nampak dari kepala sampai ke kakinya adalah menunjukkan Yesus yang manusia. Ini 100% manusia.

* Yang tidak nampak, yang berkuasa, ke-mukjizat-annya, TUNTUTAN dan pernyataan di dalam firmanNya, adalah menunjukkan kepada KE-ILAHI-AN Yesus sebagai TUHAN, Firman Allah yang telah menjadi manusia yang di sebut Anak Allah itu ADALAH 100% ALLAH.

ALLAH yang telah MENJADI Manusia Yesus yang ILAHI dan Yesus yang manusia SATU KESATUAN YANG ESA TIDAK DAPAT DIPISAHKAN, namun dapat dibezakan. (!) Amin

Tetapi benarkah argumentasi ini? atau hanya sekadar justifikasi yang di dipaksakan? mari kita test.

Pada bahagian argumentasi pertama / bahagian awal, orang kristen dengan sangat sedar dan tahu betul dan saya yakin ia menggunakan akal sehatnya untuk tidak bermaksud bohong kepada kita, mereka menunjukkan ayat-ayat injil yang menyokong bahawa yesus adalah manusia biasa. Ia tidak bererti bohong kerana memang ayat-ayat tersebut adalah benar berada dalam injil orang kristen. Yesus hanya manusia biasa. Tidak Lebih.

Saat orang kristen mengutip bahasa majas yang digunakan yesus untuk menunjukkan mesej bahawa dirinya adalah 'sama' dengan bapak, sama dengan tuhan, orang kristen kerepotan dengan argumentasi dirinya sendiri yang pertama, yang membuat kedua dakwaannya saling bertolak belakang, percanggahan.

Menghadapi permasalahan ini, orang kristen sedar, bahawa untuk dirinya tidak mungkin alkitab ini salah, dan tidak mungkin alkitab ini percanggahan, maka dari itu orang kristen putar otak, sehingga menobatkan yesus kristus sebagai Manusia dan sebagai Allah. dalam erti yang sebenarnya, Isa Al-Masih adalah manusia dan Allah itu sendiri.

Bagaimana boleh? Jawapannya adalah kerana Allah maha kuasa, sehingga Allah boleh menjadi manusia? Siapa yang mengatakan demikian? Yesus kah? Bukan! Lalu siapa? Jelas yang mengatakan ini adalah orang kristen sendiri, bukan Yesus Kristus. Yesus tidak pernah mengatakan dirinya adalah Allah pencipta langit dan bumi, Yesus juga tidak pernah mengatakan dirinya setara dengan Allah dalam erti yang sebenar, Yesus juga tidak pernah mengatakan bahawa semua orang harus menyembahnya, dan percaya kepada pembunuhan, tidak.
Lalu bagaimana dengan kata-kata yesus yang kelihatannya menyamakan dirinya dengan Allah? Itu hanya kiasan, orang-orang yahudi munafik zaman yesus mengherdik yesus kerana disangka yesus menghujat Allah kerana mensetarakan dirinya dengan Allah, yahudi tidak mengerti ucapan yesus. Sama halnya dengan orang kristen, tidak mengerti, namun bezanya orang kristen menganggap yesus punya hak untuk mengatakan demikian.

Aku dan Bapa adalah satu, bukan kah ini bererti yesus sama dengan Allah? Benar, sama dengan Allah, dalam apa? Dalam sifat dan tabiat? Buktikan! Dalam sifat? Yesus takut dan lari saat di lempari batu oleh yahudi, tetapi Allah tidak takut oleh apapun. Jelas tidak sama dalam sifat. Dalam Tabiat? Yesus tidur, yesus makan, yesus buang air besar, dan yesus menangis ketakutan dan sujud mengharap rahmat Allah, Namun Allah tidak pernah tidur, tidak pernah makan, tidak pernah buang air besar, dan tidak pernah nangis. Jadi jelas bukan sama dalam tabiat.

Lantas sama dalam hal apa? Yang dimaksudkan aku dan bapa adalah satu adalah sama dalam hal mesej yang disampaikan, mesej keesaan tuhan dan cara hidup yang baik, itulah mesej yang sama berasal dari Allah melalui Yesus. Cubalah anda baca konteks dari ayat yang dicomot oleh orang kristen, dan anda akan sedar apa yang sedang yesus bicarakan:

Yohanes
10:22. Tidak lama kemudian tibalah hari raya pentahbisan Bait Allah di Yerusalem; ketika itu musim sejuk.
10:23 Dan Yesus berjalan-jalan di Bait Allah, di serambi Sulaiman.
10:24 Maka orang-orang Yahudi mengelilingi Dia dan berkata kepada-Nya: "berapa lama lagi Engkau membiarkan kami hidup dalam kebimbangan? Jikalau Engkau Mesias, katakanlah terus terang kepada kami. "
10:25 Yesus menjawab mereka: "Aku telah mengatakannya kepada kamu, tetapi kamu tidak percaya; pekerjaan-pekerjaan yang Kulakukan dalam nama Bapa-Ku, itulah yang memberikan kesaksian tentang Aku,
10: 26 tetapi kamu tidak percaya, kerana kamu tidak termasuk domba-domba-Ku.
10:27 Domba-domba-Ku mendengar suara-Ku dan Aku mengenal mereka dan mereka mengikut Aku,
10:28 dan Aku memberikan hidup yang kekal kepada mereka dan mereka pasti tidak akan binasa sampai selama-lamanya dan seorang pun tidak akan merampas mereka dari tangan-Ku.
10:29 Bapa-Ku, yang memberikan mereka kepada-Ku lebih besar daripada segala-galanya, dan seorang pun tidak dapat merampas mereka daripada tangan Bapa.
10: 30 Aku dan Bapa adalah satu. "
10:31 Sekali lagi orang-orang Yahudi mengambil batu untuk melempari Yesus.
10:32 Kata Yesus kepada mereka: "Banyak pekerjaan baik yang berasal dari Bapa-Ku yang Kuperlihatkan kepada; pekerjaan manakah di antaranya yang menyebabkan kamu mahu merejam Aku? "
10:33 Jawab orang-orang Yahudi itu: "Bukan kerana suatu pekerjaan baik maka kami mau melempari Engkau, melainkan kerana Engkau menghujat Allah dan kerana Engkau, sekalipun hanya seorang manusia saja, menyamakan diri-Mu dengan Allah. "
10:34 Kata Yesus kepada mereka: "Tidakkah ada tertulis dalam kitab Taurat kamu: Aku telah berfirman: Kamu adalah allah?
10:35 Jikalau mereka, kepada siapa firman itu disampaikan, disebut allah-sedang Kitab Suci tidak boleh dibatalkan-,
10:36 masihkah kamu berkata kepada Dia yang dikuduskan oleh Bapa dan yang telah diutus-Nya ke dalam dunia: Engkau menghujat Allah! Karena Aku telah berkata: Aku Anak Allah?
10:37 Jikalau Aku tidak melakukan pekerjaan-pekerjaan Bapa-Ku, janganlah percaya kepada-Ku,
10:38 tetapi jikalau Aku melakukannya dan kamu tidak mahu percaya kepada-Ku, percayalah akan pekerjaan-pekerjaan itu, supaya kamu boleh mengetahui dan mengerti, bahawa Bapa di dalam Aku dan Aku di dalam Bapa. "

Masihkah anda belum paham apa maksud Yesus sebenarnya? Apakah adil rasanya jika kita mengatakan yang sebenarnya tidak terjadi pada diri manusia suci ini? Mari semak firman Tuhan ini:

(QS 21:18) sebenarya Kami melontarkan yang hak kepada yang batil lalu yang hak itu menghancurkannya, maka dengan serta merta yang batil itu lenyap. Dan kecelakaanlah bagimu disebabkan kamu mensifati (Allah dengan sifat-sifat yang tidak layak untuk-Nya).

Wassalamu'alakum warahmatullahi wabarakatuh

Tidak ada komentar:

Posting Komentar